BB-väskan

Istället för att klaga på v 41+1 idag tänkte jag göra ett inlägg på vad vi har i BB-väskan! Nu tycker jag det känns helt okej, som om det inte är något jätteonödigt med. Det sägs ju att man känner igen förstföderskor på packningen! Kan inte låta bli att undra över om man märker det på vår lista.

  • Necessär med schampo, balsam, läppomada, ansiktstvätt & -kräm, tandborste & -kräm…
  • Hårborste, en massa hårband o -spännen. Ingen vill väl föda barn med en massa hår i ansiktet!
  • En supermjuk stor cardigan att mysa i om sjukhus-rocken känns otrevlig nån dag
  • Snacks & en energidricka (som jag knappast ändå vill ha)
  • Telefon, tab, kamera + 2x extra akku samt laddare till allt
  • En bok, inredningstidning och en korsordstidning. Jag är en mommo inombords och älskar att lösa korsord! Måste bara packa ner en penna ännu.
  • En filt, snuttefilt och mjukiskanin åt baby!
  • 2 tuttar (nappar) som jag ändå inte tror kommer behövas, det rekommenderas ju inte så tidigt, men vill ha med såna som vi vill använda ifall de behövs. Hellre så än att de på BB ger en annorlunda än de vi har hemma o så duger inget annat mer.
  • 2 mjuka amningsbh:ar från Boob Design
  • Stora bindor
  • Tofflor åt både mig o blivande pappa 🙂
  • Byteskläder åt blivande pappa ❤
  • Ipod

Kläder åt mig o baby för hemkomsten får vänta hemma än så länge, räknar med att min kära sambo inte orkar sitta på ett rum i tre dagar ändå så han får åka efter dem sen då de behövs 🙂 Allt på listan ryms i vår skötväska (en helt vanlig stor väska från H&M), förutom sambons kläder men där räknar jag med att han får dra på sig mjukisbyxor, t-skjorta och tröja då vi åker, o så tar vi med ombyten i en liten väska.

IMG_2673_MG_3847

Det jag ännu funderar på är ifall jag borde köpa bröstvårtsskydd, mjölkuppsamlare och en bra kräm för eventuella sårigheter, eller finns det på BB vid behov? (Bröstvårtsskydd, ordet jag aldrig trodde jag skulle skriva i min blogg, haha!)

Är det något vi borde lägga till? Moderskapskortet och plånbok med ID är ju så klart också med.

31 reaktioner på ”BB-väskan

  1. Såna bröstvårtsskydd i mjuk plast finns på BB om det skulle behövas. Och mjölkuppsamlare behövde iaf jag först några dagar efter att vi kommit hem så det tror jag du kan skippa. Men Lansinoh salva för bröstvårtorna skulle jag ta med! Den räddade verkligen mej och mina såriga ömma vårtor de första dagarna. Jag tyckte också det var sjukt mysigt att få sätta på egna kläder på Hubbe, så pjamis och några små plagg annat än de man tänkt ta hem babyn i kanske?!

    1. Bra o veta! Jo mjölken lär ju ska stiga ordentligt först efter några dagar så antagligen behöver jag inte uppsamlare före det, bra point där! Jag tror vi skippar babykläderna ändå, blir jag sen superledsen över det kan jag ju alltid skicka sambon efter några småsmå plagg ❤

  2. Låter riktigt bra dedär! 🙂 men jag sku oxå packa ner ett par mjukis byxor eller andra ”lösa” favvo byxor om du har 🙂 mycket skönare att gå i egna kläder!

    1. Alltså strumpor är nästan det jag mest funderar på, sjukhusstrumpor är ju så grymt.. hemska 😀 Tror nog jag klarar mig utan mysbyxor… Fast kanske ett par leggings ändå.. 😀 *fundera*

  3. Något som ja skulle sätta till är något som får blodsockret att stiga snabbt! Ex saftsoppa eller torkade frukter. Min förlossning drog hurja långt ut och det skulle ha varit bra me nånting att knapra på (speciellt när jag spydde var 10 minut) fick nog sockerdropp men man får int på samma sätt energi av det. såklart har olika förlossningar olika priciper, en del vill inte att man skall äta så mycket ifall det blir snitt. O sen en sak jag ännu hade med var en s.k snuttefilt vi hade med i sängen de sista graviditetsveckorna för att få vår doft på, då skrutten sov i sin säng så var hon ganska orolig, men när hon hade filten med så sov hon bättre 🙂 lycka till med det som kommer, det finns inget bättre! Själv får jag vänta med pikkukakkonen tills hösten ❤

    1. Nötter, snickers o träningsbarer är nedpackade! Tror de kommer funka bra för mig 🙂 Hoppas i alla fall! Saftsoppa fanns på BB berättade de när vi var på besök! 🙂 Snuttefilten o babymjukisen är faktist inte officiellt nedpackade ännu, utan sover med dem då jag tar tupplurar på dagarna så de ska dofta mamma! ❤ Tack för lyckönskningen! ❤

  4. Låter som en bra lista. Ta med något ätbart åt blivande pappan också, hungern var min mans största problem under förlossningen 🙂

  5. Jag hade med både en rulle supermjukt wc-papper och stora bindor men märkte att det fanns helt okej utbud av båda sakerna på BB, men samtidigt så är det ju en sån sak man inte vet före efteråt och alltid bra att vara extra redo 🙂 En liten tub med lanolinsalva hade jag med och det var superbra att ha!

  6. Låter riktigt bar tycker jag, inget sådär superonödigt iaf 🙂 Bindor a’la blöjstorlek fick man (iaf i Vasa) från BB medan man var där, skitobekväma men något mindre som typ nattbinda skulle man fått springa o byta stup i ett..
    Lycka till när det beger sig o var lyhörd för barnmorskans förslag på smärtlindring. Bästa jag nånsin gjort var att lyda och ta epidural då hon föreslog fast jag i förhand hade tänkt skippa det 😉

    1. Mmmmm, mysigt med blöjstorleks bindor 😉 Jag är öppen för det mesta, enda jag inte riktigt vill är ta tabletter av nån anledning. 😀 Men epidural t.ex. är nog nåt jag har tänkt mig 🙂

  7. Din lista låter riktigt bra, du har knappast för lite med dig iaf. Min förlossning satt igång helt oväntat i v36 så vi åkte in utan någon packad bbväska o klarade oss galant ändå. Allt vi behövde fanns på Bb o så åkte pappan hem ett varv för att packa med lite åt oss alla tre.
    Bröstvårtsskydd o fårfettsalva fick jag från bb så jag klarade mig där, o under förlossningen hämtade dom in lite ätbart åt mig eftersom det tog så pass länge.
    Jag tyckte domdär nättrosorna var så förfärligt snuskiga så J fick springa över till citymarket o köpa några paket mommisar åt mig, haha.

    Lycka till med allt, det är så häftigt o oförglömligt på alla vis! 😊

    1. Morr.. jag är lite avundsjuk på dig just nu över det, trots att det knappast var så roligt med en överraskning redan i vecka 36 😀 Här kör vi på 41+2 idag, suuuuuuuuuck! Bra att veta att det finns salvor o sånt på plats sen! Aijoo, bekväma trosor borde jag nog packa med ännu! De där näten är ju bara grymma 😀 tack för din lyckönskning!

  8. Jag skriver nu från egna erfarenheter. Egna kläder behövde jag inte, just då och där kunde jag inte bry mig mindre vad jag hade på mig och sjukhusets är helt ok. Tidning och bok hade jag också med men de öppnade jag aldrig ens. När han väl var där så var det fullt upp med att beundra eller sova. Mat under själva förlossningen fick vi också båda, så det behövdes inte. Bindor finns också där såna där stora hemska men som tyvärr behövs 😄 Salva till brösten är bra, fast det säkert också finns där. Jag tror nog du har allt, det är ju jätte svårt att veta vad man sen till sist och slut verkligen behöver och använder där före man faktiskt har varit där. Är det något som känns akut sen så kan ju pappan alltid hämta 😊 Min sambo fick åka och köpa egna kläder då jag hade satt det på hans eget ansvar att packa det före vi åker och det tydligen var för mycket just då 😄

    1. Ja så kan jag ju tillägga att nu senast åkte vi också in utan någonting och klarade oss bra. Då kom sambon i arbetskläder så vi använde båda sjukhusets under vår tid där. Vi fick t.o.m. Tandborste från sjukhuset och låna telefonladdare där, det enda jag egentligen saknade.

    2. Nej kan nog tänka mig att man har annat att fundera på än vad man har för kläder på sig! Har ju med en tröja som är mysig o som jag känner mig fin i, det får räcka om jag nån dag vill vara uppiffad 😉 Bra att pappan också fick mat! Min sambo är allergisk för många frukter o t.ex. nötter så det är svårt att packa nåt vettigt åt honom i förväg. Tupla har vi åt honom just nu 😉 Vi har en hög med kläder som har stått framme färdigt en tid nu, så han inte ska glömma…! 😀

  9. jag säger nog också att ta med kräm för bröstvårtorna!! typ enda saken jag använde under hela tiden på BB!:) lycka till sen när det är dags!

    1. Fast nu har ju många sagt att det finns där så jag kör på det 😉 Annars är det jättenära till Citymarket så skickar sambon o köpa om det inte finns 😀 Tack!

  10. Låter som en bra lista. Böcker och tidningar hade jag ingen nytta av med ettan, laddare till telefonen var tillräcklig. I Kokkola fick man salva åt bröstvårtorna men att trycka ut lite bröstmjölk efteråt fungera fint det också. Och den nedkylda bindan jag fick efter förlossningen var guld värd, begär en sån om det bara finns. Sen blöder man ju ganska mycket och har ömt så dom fula nättrosorna och bindorna på BB dög riktigt bra. Nån e ju ändå där och petar hela tiden och följer med läget efteråt.. Det låter värre än det e, men man blir på nått vis härdad med att visa alla intima kroppsdelar hela tiden… 😊

    1. Bra tips med nedkylt! Låter så brutalt men så illa är det ju inte… Tur att jag aldrig har varit mesig med att gå till t.ex. gynekolog o sånt, haha! Sku vara värre om man sku vara grymt blyg… Tror inte det är första gången för dem på BB haha!

  11. Hej!
    Jag hade med mig alldeles för mycket grejer, blev bara bökigt då vi skulle hem. Tidningen och boken hann jag inte ens packa upp, bindorna jag tog med skulle inte räckt nånvart, dom egna kläderna blev oanvända och snacksen ouppätna. Vi fick allt vi behövde på BB. Det enda jag saknade, som jag glömde ta med, var läppfett. Med nästa barn blir det en betydligt lättare väska 🙂

    1. Hade med en inredningstidning men tror faktist jag ska ta bort den igen, om jag inte ha orkat läsa den hemma heller 😀 Jag tänkte mest att egna bindor kanske är bekvämt att åka hem i, fast tog nu med ett helt paket ändå.. Får se hur det går 😀 Knappast behövs de så farligt mycket. Det låter faktiskt som att du hade klarat dig helt utan väskan! Ska bli roligt att se hur det går för oss, en del behöver den ju inte alls tydligen medan andra nog vill ha snacksen o sånt 😀

  12. Flaggar för Lansinoh salvan jag med! Bindor kan vara onödigt, det finns att få på BB och även om du köpt största storleken så kan det vara att du i början behöver såna som är mer storlek blöja än binda, haha 😀 Jag själv tyckte mest om att jag hade egna mjukiskläder med mig. Sen hade jag en bok som jag han läsa lite i, det är så mycket babyskötsel att man inte är så jätte intresserad av böcker… Jag var en helt vecka på sjukhus å då var det kul då jag hade med mig puder och ögonfransböjare (då kände jag mig löjligt fin fasst jag mest såg sliten och trött ut). Jag skulle köpa bröstvåårtsskydd färdigt, men lämna dom hemma om jag var du. Jag ammade med hjälp av dom hela första månaden och det var bra att ha dom hemma när vi kom hem från sjukhuset för jag skulle verkligen inte ha haft lust att ta mig till ett apotek för att inhandla dom då. 😀
    Ta massormassor med bilder och FILMA babyn! Det gjorde vi nog också, men jag ångrar att vi inte gjorde det ännu mer! Man kan aldrig få för mycket bilder och filmer av dom första fina stunderna! 🙂 Lycka till!

    1. Har läst mycket gott om Lansinoh! Trodde först det var felskrivet, Lansinoh låter så besvärligt! Vadå OH! 😀 Tror jag klarar mig utan egna kläder, har varit några ggr på sjukis o aldrig känt att jag behöver eget, känns extra lyxigt sen då man ”får” klä sig i eget igen haha 😉 Så fast i kameran som jag är normalt så tror jag inte det blir ett problem att fota… Men borde kanske packa med min lilla Powershot att filma med! Den är enklare sen då man vill se på klippen. Tack för tipset om tubtoppen, den hade jag hört om men totalt glömt bort!

  13. Hej förresten! Måste ännu tipsa om en sak till som jag inte visste om när jag var på BB, men som min kompis berättade om senare, nämligen ”kenguru topp”! Det är visst som en riktigt tight tub topp, som barnet kan komma innanför för att få vara i hudkontakt! Jag harmas jättemycket för att jag inte visste om att såna fanns, för jag skulle ha velat vara mycket mer i hudkontakt med babyn än jag var, men jag upplevde det svårt att bara ha innanför dom stora sladdriga sjukhuströjorna. Och så var jag rädd för att babyn skulle få kallt.. Be om en sån direkt då din föds, och sätt den inte i tvätten direkt, för man fick visst bara en under hela sjukhusvistelsen (det gör alltså inte så mycket fasst den blir lite klottig, min kompis hade haft sin i 2-3 dagar fasst det var fläckar på den, den hade varit så bra). Den lär vara toppen!!!

Kommentera detta!

