Fatshaming på rådgivningen

Nina skrev ett grymt bra inlägg om vikthets som gravid. Jag kunde tala i evigheter om detta. När jag blev gravid var jag redan överviktig, och därför har det ältats hit och dit om min vikt ren från vecka åtta, då vi var på vår första rådgivning. De tjugo första veckorna skulle jag inte gå upp nånting i vikt, och det gjorde jag inte heller. Bra så.

Men nu har jag kommit till ett sånt skede att jag inte vill väga mig längre, för att jag känner mig så väldigt… ja, jag skäms för min vikt, vilket ju är fel för jag älskar min mage och för mig handlar det inte om vikten utan om ett efterlängtat barn! Inte kan jag ju börja banta i vecka 38 heller! Det ideala hade varit att jag hade gått upp 300 gram i veckan, enligt rådgivningen, men då jag äter mycket hälsosammare som gravid än som icke-gravid tycker jag inte att man kan tänka så. Då har jag ju gjort vad jag kan då, eller hur? Att promenera långa sträckor går inte heller, efter högst en kilometer får jag hemskt ont i ischiasnerven så då måste jag få vila.

Ändå får jag varje gång höra att jag borde ta en salladsdag o glöm-nu-för-guds-skull-inte-att-promenera! Det gör mig så ledsen och ger mig ångest. Jag önskar att jag vore en sorts människa som kan säga åt en annan ”Sluta kommentera detta, för det gör att jag inte mår bra”, men istället sitter jag där och lider och tänker ”Fast nu har jag gjort vad jag kan o all vikt kan inte bero på vad jag äter”

Hade jag gått upp 30 kg före vecka 30 hade jag förstått det på ett annat sätt, men 15 kg på 38 veckor? Nee-e. Det känns onödigt att klaga på.

Sen tycker jag också illa om folk som är gravida och kallar sig själv för tjockisen. Tjockmagen. Tjockismagen. Lite så där ”roligt”.  Men snälla ni. Känns det inte lite fel att kalla sig för tjockis när man är gravid och bär på ett litet mirakel?

_MG_3497

19 reaktioner på ”Fatshaming på rådgivningen

  1. Tack! Stör mig nåt så ryyyyysligt på folk som går runt och kallar sig TJOCKA när dom defacto är gravida! Får nippor! Vill bara skrika att ”håll käften för fan, du är inte tjock! Det är ett barn därinne!” Men jag sitter tyst där och bara skakar på huvudet.

  2. Jag vet inte, kände mig nog ganska tjock när jag var gravid, och sa det sälkert högt en och annan gång också – för varje gång (har tre kids) har jag gått upp närmare 30 kilo. Däremot har jag inte gillat då nån ANNAN påstått nånting om min vikt, till exempel på rådgivningen så gjorde jag klart för tanten genast i början att jag nu bara är den typen som lägger på sig rejält, och det hjälps inte – jag vill inte höra bannor för det, för jag vet nog precis själv hur man ”ska” äta och röra på sig. Jag är övertygad om att personalen vill ens bästa, och barnets också – för visst är det ju tyngre att bära barnet både i magen och att orka med det sen utanför magen, om man dessutom måste kånka på extra vikt – men ångesten och stressen det kan ge mamman att få höra det eviga vikt-tjatet kan nog vara ännu skadligare tror jag.

    1. Alltså inte känner man ju sig kanske smal, precis, men det känns ändå så fel i mitt huvud på nåt sätt att så där skämtsamt hela tiden kommentera om hur man själv är en tjockis, då det handlar om något så fantastiskt som en liten baby. Speciellt de där som knappt ens har en synlig gravidmage… Men ja, kan inte förstå det där att det känns så OKEJ för många att kommentera ens kropp o vikt så mycket bara för att man är gravid. Ska bestämt gå o börja fråga folk om de ätit för många bullar i helgen 😉 Nej, men, jag förstår inte. Och såklart vill de ju en väl på rådgivningen, men jag känner att under graviditeten är det ändå så out of your hands bara man nu klarar av att äta någorlunda hälsosamt hur mycket man går upp i vikt att det känns onödigt att gång på gång kommentera. Finns tillräckligt mycket att oroa sig för ändå!

  3. Uh, vad jobbigt det låter. Jag hade bytt hälsovårdare på rådgivningen om hon hållit på sådär. Hör om så många som har den här typen av erfarenheter från rådgivningen och det känns som ren och skär tur att hon jag går hos inte alls är sådan. Vi talade om kost och motion på första besöket, konstaterade att min kost är hälsosam och ”vissa är ju bara större, inget konstigt med det” och så var det där. Så klart har det varit på tal om hur mycket av vikt som är vad, men något om hur mycket jag ”borde” eller inte borde gå upp har det inte varit. Får knappt se på kurvan för magmåttet, och det är faktiskt ganska skönt.

    Värre var det faktiskt på den privata sidan, då vi gick på ett tidigt ultraljud. Hon målade upp värsta skräckscenariet, konstaterade att det var ett smärre mirakel att jag alls har ägglossning och överhuvudtaget kunnat bli gravid, tyckte att jag gott kunde banta lite och ”absoluuuuuut inte äta för två!” (är det någon som på allvar tror att man ska det?) som om jag är lite dum, liksom. Då var jag nog ledsen, även om jag borde ha varit glad över att allt var bra.

    Tycker f.ö. att det är helt barockt av en hälsovårdare på rådgivningen ge tips om salladsdagar till någon som är höggravid och absolut inte borde skära ner i kaloriintag?! Sweet jesus, liksom.

    1. Alltså hon menar det knappast som elakt, o som nån också skrev så antar jag att de måste kommentera det på nån nivå. Ändå känns det lite hemskt att höra att man ska äta SÅ HÄR MYCKET RIS och HÖGST EN POTATIS o kanske skippa kolhydraterna lite mer… Då ändå alla andra värden är jättebra o jag annars mår jättebra (minus ischias men). Usch, du har visst bloggat om det? Tycker mig ha läst om det. Riktigt obehagligt hur folk som borde vara proffsiga häver ur sig vad som helst för skräckscenarion. Det är väl inte dags att banta MEDAN man är gravid ändå? Svärmor sa det så bra idag, ”Under graviditeten ska du njuta av livet o stressa mindre, SEN kan du fundera på kilona efteråt.” OM man känner för det.

      1. Nä, knappast menar hon illa, men det utgår ju ifrån den här bilden om att alla som bär på övervikt äter ohälsosamt och inte vet hur mycket eller vad man ska äta. Lata och dumma, liksom. Vi vet ju – du, säkert hon också – att du vet hur du ska äta och vara och dina värden är bra, och ÄNDÅ ska hon ge sina tips om salladsdagar och antal potatis.

        Ska och ska… Ja, om det kommer fram att du inte riktigt vet hur du ska äta för att äta hälsosamt så hör det väl till rådgivningens uppgift att handleda. Men att gå upp i vikt under graviditeten i helt normal takt, och bära på övervikt sedan innan, är knappast orsak nog. Tycker jag, då.

        Vill jag ha kostråd så ber jag om dem, liksom.

  4. Sådant löjligt NONSENS ! Man vet själv hur mycket är lagom !
    Hela samhället är galet utseende fixerat och jag kan inget annat än beklaga att denna ”kroppsfixering” nu även nått rådgivningens personal.
    Mår du själv bra av din kropp och hur du äter & motionerar, då ska ingen börja gnälla om det !

    Nu tycker jag att du ska dela ett Choklad ägg med lillen och vara stolt över det du håller på och ”bakar” inuti dig själv. 😉

    1. Ja det är nog synd! Vet inte om jag ger henne nån slags bild av att jag skulle BEHÖVA råd angående kost eller? Nej jag vet inte, men de flesta som är överviktiga VET JU NOG vad de gör fel i fråga om kost och motion, inte alltid, men oftast! Har ätit pizza ikväll, gött 😉 Sparar chokoägget tills imorgon, mums!

  5. Nej men..! Jag blir så trött på rådgivningens vikthets mot gravida!! Jag har just fött mitt femte barn,och gick upp 35 kilo,liksom alla de andra gångerna. Nu har jag haft samma hälsovårdare under alla år så till sist sa jag bara åt henne att nu väger jag int mej fler gånger före barnet är fött och sluta tjata nu för du vet vad jag äter och du vet att jag går ner kilona efteråt . Men de första graviditeterna kände jag mej alldeles värdelös och fick också ångest och stress av alla förmaningar från rådgivningen.så ska det inte behöva vara! Stå på dej om du orkar,du är fin och vacker och verkar ha kloka tankar,du är bra som du är!

    1. Grattis till babyn! 🙂 Jag läste också om en som nu väntar sitt andra barn o som bara kunde konstatera att hon går upp tiotals kg under graviditeten vare sig hon äter sallad eller kebab varje dag. Det handlar ju om så mycket mer än ens egna val angående kost och motion! Speciellt tycker jag det känns okänsligt att påpeka hur viktiga de dagliga promenaderna är åt en som gärna nog hade gått men som får ont av det. Det som jag känner är helt fantastiskt under min graviditet är att jag trots kilona och förmaningarna känner mig snyggare än nånsin! ATT man kan vara snygg med en stor rund bula, liksom 😉 Tack för dina fina ord!

  6. Jag förstår bra dem som känner sig tjocka under graviditeten. Jag är själv i vecka 23 och ingen som inte vet att jag är gravid har märkt någonting, men nästan varje kväll får jag lite ångest över att min kropp förändrats. Inte för att jag inte skulle tycka det e det mest härliga att bära ett barn, men har man varit mycket petit, varit närmare undervikts gränsen och alltid haft lite svårt att godkänna sin kropp e det väl inte konstigt att man ojar över tjocka lår och e rädd över att få stretchmarks… i början fick jag höra i rådgivningen om att jag var för smal och min sambo fick som uppgift att se till att jag äter tillräkligt, men jag har skött mitt och hoppas på att inte bara gå för mycket upp eller ner i vikt vid nästa granskningen.. Ville bara kommentera från denna synvinkeln också då jag vet hur det känns då man inte e kanske helt ännu på samma page med sin kropp 🙂

    1. Alltså missförstå mig inte, jag har nog känt mig tjock också emellanåt, men stör mig snarare mer på dem som mest hela tiden så där ”skämtsamt” måste kalla sig själva för tjockisar o magen för tjockmagen… DET känns liksom fel. Magen ÄR ju inte precis en mage som uppstått för att man ätit för mycket mat 🙂 Men klart att det är svårt att godkänna alla förändringar ibland, jag är själv lite ledsen över mina stretchmarks just nu, men försöker tänka på den där härliga lilla typen som man snart får träffa ”tack vare” bl.a. dem o då glömmer man nog det igen 🙂 Hoppas du snart kan känna dig vacker med din gravidmage! Jag kan lova att du nog ÄR det 🙂 Finns inget vackrare än gravida kvinnor tycker jag 🙂 Jag tycker också att det låter fel att de på rådgivningen säger att din sambo ska kolla vad du äter – Åt mig sa de då jag i början gick NER i vikt att inte oroa mig, att babyn nog tar vad den behöver ändå medan då snarare mamma går hungrig! Kramar!

  7. Det är nog lite konstigt dethär, för oavsett om man är under- normal- eller överviktig från början så är det väl nästan oundvikligt att gå upp i vikt? Finns ju saker där inne som växer och därför såklart ökar på vikten, typ fostervatten, moderkaka och allt vad det är. Sen samlar väl många på sig mycket vätska och det kan ju mycket väl vara denna vätska som utgör största delen av viktuppgången, om jag nu förstått det rätt..? Ok, skillnad på att gå upp en del och att gå upp extremt mycket, men 15 kg låter väl inte så extremt..? Med extremt menar jag då så pass mycket att mammans och kanske även barnets hälsa riskeras, hur mycket det sen är är väl delvis individuellt..

    Mina amatörtankar sådär… 😀

    1. Ja det är ju helt normalt att gå upp 8-16 kg har jag hört. Det är ju allt möjligt som väger! Tycker det låter så underligt när nån sen säger att en underviktig måste försöka gå upp mer o en överviktig mindre? ”Ööh, hördu bebin, kan du växa lite mindre nu?” Så klart skillnad på om man får gryyymma cravings på bara socker o typ.. Chips? Då förstår jag bättre att man går upp onödiga kilon men om man nu håller sig inom normala ramar o äter någorlunda hälsosamt så.. 😀

  8. Eller ja, jag känner en kompis som faktiskt gick ner i vikt, minns inte om hon ens i slutet av graviditeten hade gått upp nåt extra alls.. Detta berodde på att hon mådde dåligt och hade svårt att äta.. Det är ju inte direkt optimalt heller, hellre går man väl upp än ner då prioriteringen ändå ska vara att man ska få i sig tillräckligt med näring för både mor och foster..

Kommentera detta!

