Jag är väl inte den enda?

Ni vet hur det börjar. Man fyller i en FPA-blankett enligt bästa förmåga o skickar in. Får ett svar. Funderar lite. Undrar lite. Är den där summan rätt? Borde jag kunna få mera om jag fyller i mer?

Sen börjar man kolla runt på nätet. Nu är jag ju mammaledig och har precis fått mitt beslut för vad jag ska få i mammapeng o så vidare. Lite små konstigheter här och där, i övrigt ett bra svar. 

Men sen blir det riktigt svårt. Sen ska man fundera på sitt skattekort. Ska jag uppdatera mitt? Var ska jag fylla i och vad? Vad betyder det här ordet? Varför blir procenten så hög och vad är procenten om jag inte lämnar in ett skattekort? Varför har jag aldrig fått veta att FPA också vill ha ett skattekort? Jag har bara accepterat en hög procent.

Dras det ännu av minst 20% av mammapengen sen när den kommer, om jag inte lämnar in nånting? Eller blir det mindre på nåt sätt om jag försöker sätta mig in i att ändra mitt skattekort?

Jag kunde (och kommer att) gå till FPA:s kontor eller skattekontoret och fråga, men jag vet redan hur det går.

Det går så att de förklarar, jag nickar och hummar och säger aha, och frågar på nytt samma fråga i nya ord eftersom jag inte förstod. Fem gånger. Förstår ändå inte.

Jag kan väl inte vara den enda som lika gärna kunde försöka skriva en studentskrivning på hebreiska som förstå dessa byråkratiska papper och hemsidor själv? 

Tro mig, jag försöker nog! Hårt. Jag vill så gärna förstå. Men jag gör inte det. Fast man förklarar 10 gånger förstår jag ändå inte. Kanske borde ta med mig färgpennor o be dem rita upp det i stickgubbar och enkla siffror åt mig. Fast hade nog ändå inte förstått.

Sen kan jag inte heller förstå att man betalar skatt för att få såna här förmåner, o sen ska betala ÄNNU mera skatt på att få dem. Ser framför mig en gubbe som springer in i en vägg bara för att komma igenom den o springa in i en ännu hårdare…

25 reaktioner på ”Jag är väl inte den enda?

  1. Det är väl så att det är en viss procent som FPA automatiskt använder ifall du inte lämnat in ett skattekort med mindre skatteprocent. T.ex. studiestödets skatteprocent är automatiskt 10. Själv anser jag det enklare att alltid kunna vara säker på att jag får pengar tillbaka än att behöva vara rädd för att kanske vara tvungen att själv betala tillbaka. Vet inte om det här alls hjälpte dig men gå o fråga, de kan nog säkert svara och förklara det som du inte förstår. De har även telefontjänst och de ringer tom. tillbaka ifall de inte just då hinner svara när man ringer dit. 🙂

      1. ”Moderskaps- och föräldrapenningen
        från FPA beskattas däremot som förmån.

        Du behöver inte nödvändigtvis lämna ett skattekort till FPA men då tar FPA ut skatt på moderskaps- och föräldrapenning enligt schablonmässiga skattesatser. Förskottsinnehållningens storlek beror alltså på det om du har lämnat ett ändringsskattekort till FPA.”

        http://www.vero.fi/sv-FI/Personkunder/Barn/Skattekort_for_formaner(32537)

        Borde nog fungera med ändringsskattekort om jag nu pratar om samma sak som du. Men ring och fråga eller gå och prata med dem, och be dem förklara ända tills du är nöjd på deras svar! ;D

        1. Joo men det dras ändå av minst 20%, med ändringsskattekort får man ju en ”säker” procent i alla fall, trots att den ändå är över 20. I normala fall har jag 8%, men det dras ändå av 20% minst för de där förmånerna enligt några mammalediga jag talat med 😦 🙂

            1. Varför inte? Man kan ju själv justera % på ett ändringsskattekort, så hur på sätt duger det då inte? Då står det ju fel på både vero.fi och fpa:s sidor och så får det inte vara! :/

            2. Jo men det ska nog bli mindre än 20 ifall man inte jobbar året runt i ett någorlunda välbetalt arbete. Du kan ju prova mata in dina uppgifter och se vad det blir. Det finns instruktioner på vero.fi. Man behöver inte heller be dem skicka ett ändringsskort ifall man bara vill kolla vad det blir. 🙂

            3. Men det handlar ju om mammapeng, inte lön. Enligt vero.fi där jag fyllt i exakt vad jag fick i lön jan-feb då jag ännu jobbade o sen fyllde i vad jag kommer få i mammapeng så blev procenten 21,5%, eftersom man betalar högre skatt på mammapengen som ju är en social förmån.

            4. Nå voi rumpa att det ska vara jobbigt. Då hjälper det ju inte alls så som du redan konstaterade, men jag missade den där lilla greijen att det inte går på samma sätt som med lön. Sorry att jag spamma så myky! 😦 Tycker det är orättvist att det automatiskt dras av minst 20% när det med studiepengen är 10%.

            5. Ingen panik! Nej förstår int varför det ska dras av så mycket, o så sänktes barnbidraget dessutom också i år, jippiii…!

            6. Jo jag vet, det var ett av de dummaste besluten under de senaste åren! (Säger en som inte själv ens har barn och har inga planer att skaffa heller.) Men som jag redan sa så tur att ni är två! 🙂

  2. På fpa förmåner betalar man alltid minst 20 % skatt,oberoende om du lämnar in ett ändringsskattekort eller inte. Det kan bli lite mer beroende på hur mycket du får in sammanlagt i år.jag är också mammaledig o min skatteprocent är 23 sku jag säja :/ man borde ju ha lägre procent när man får mindre pengar men sociala förmåner beskattas så här..

    1. Usch och fy, inte kul. Då ska jag nog ändra mitt skattekort, tror % blev 21,5% och vem vet vad FPA drar av när de går enligt något ”schema”?

  3. Ja,man blir nog gråhårig av att försöka fylla i de där FPA pappren på rätt sätt och till den bästa fördelen för sig själv! Som tur så har vi en jättebra och snäll sekreterare på mitt jobb som förklarade och hjälpte mig att fylla i så att jag sku få det rätt vilket var guld värt😊 Och det är nog tragiskt att de drar åtminstone 20% skatt på mammapengen, samma på vårdpengen sen när man är vårdledig😁 Det lämnar ju verkligen inte så mycket kvar när de drar sina 20% av vårdbidraget och då är man ändå hemma med barnet och inte belastar kommunal dagvård…

    1. Ja nog är det lite hemskt! Jag är liksom bra på att fylla i men sen då ”resultatet” kommer så blir det hebreiska, haha. Men ganska hemskt jo, med minst 20% skatt… Förstår det på ett sätt då det ändå är ”gratis pengar” men man betalar ju skatt för att få dessa förmåner, varför betalar man då ÄNNU mera skatt på dem då man får dem?

  4. Innan min förra mammaledighet bokade jag tid till vårt närmaste Fpa-kontor för att få hjälp och svar. Mannen som jag träffade var så okompetent och dålig att jag blev riktigt arg. Han kunde inte svara på en enda av mina frågor, talade usel svenska och svarade till och med FEL på något jag undrade. Dagen efter ringde jag till Fpa:s stödtelefon och fick mycket bättre service, på finlandsvenska av en person som förklarade så man förstod… Annars tycker jag att det funkar bra att lämna in blanketterna elektroniskt!

    1. Oj vitsi så kiva, just sånt där man gillar när man tagit sig tid att boka o så där… Jag fyllde också i allt på nätet, på nåt sätt kändes det lättare än till pappers? Enda jag funderar över är avdrag de tagit för resor, då jag enligt skattepappren har fått en ENORMT mindre summa. Tror jag snällt får tassa dit och fråga…

  5. hur fungerar mammapengen där? får du full län i någon månad och sen mindre? Här får jag mammaledigt 8 veckor före beräknad födsel, och full lön intil barnet är 6 månader. och sen cirka 65-70% av lönen efter det. men skatteprocenten i det här landet ligger på cirka 40.

  6. Det är väl så att det dras minst 20% jo, eftersom förmåner beskattas hårdare än inkomster. Jag tänkte också att jag skulle kunna sänka procenten eftersom jag får in mindre pengar än tidigare, men istället tyckte de att jag ska betala sex procent MERA i skatt, så nu ligger jag närmare 30%. Kul, verkligen.

  7. När jag sökte om mammapeng och senare om flexibelvårdpeng har jag båda gångerna bokat tid till kontoret, och där fått hjälp att fylla i alla ansökningar rätt 🙂 och jag gick också båda gångerna till skattekontoret med summor på både lön och fpa-stöd, så fick de räkna ut rätt % åt mig och skicka det till fpa.

Kommentera detta!

