Om amningskläder

Alltså amningskläder. Jag har inga ännu. Ja, amningsbh:ar har jag 2 st från Boob Design. Vågade köpa dem för de köptes i största storleken o passade o töjde riktigt bra så tror nog de går bra sen då mjölken rinner till (jag tänker om…).

Men amningstoppar, är jag egentligen ute efter så här till först. Varifrån? Jag är lång så de flesta toppar blir väldigt korta och irriterande åt mig. H&M har helt snygga 2-packs, t.ex. en prickig o en randig men misstänker att de också är väldigt korta åt en som är längre än typ 1,75 cm. Vilka är era bästa tips? Eller ska man vänta o se om det ens funkar att amma?

I och för sig kunde jag ju alltid pröva de på H&M före jag klagar på att de är för korta. Men de ser korta ut o jag undrar om min mage alls ryms in, ens i stl XL.

Tipsa tipsa tipsa! Ska man köpa redan nu eller sen? Och varifrån?

15 reaktioner på ”Om amningskläder

  1. Jag skulle vänta och se hur du själv upplever behovet, hur mycket du rör dig ute bland folk med bebisen osv. Själv använde jag vanliga linnen med tunna band, från typ H&M, som är lätta att bara dra ner. Över det en skjorta/kofta som jag knäppte upp lite, alternativt en annan topp/tröja som jag drog upp. Amnings-bh under. Tror inte jag ägde en enda amningstopp. Med det där beror ju på hur man lever 🙂 Hade alltid en sjal med mig, en vanlig sådan, som jag lade över axeln typ. Men finns ju också amningssjalar/-ponchos.

  2. Jag sku säga att du ska vänta å se först om det funkar. Jag tänkte köpa innan men det blev aldrig av och tur var det. För oss funka knappt amningen nämligen så det var tur att jag int hade lagt pengar på massa kläder. Då när vi ammade (gjorde vårt bästa i början iaf) så funka ändå vanliga toppar bra, bara att dra ner eller upp å de blev int uttöjda eller något. Amningsbh dock e ju praktiskt att ha när man e borta å vill amma smidigt.

    Det e nog ingen panik med kläderna. Första tiden lär man ändå vara mest hemma å då springer man mer eller mindre runt med brösten framme hela tiden så då behövs inget extra haha!

  3. Jag hade ett tvåpack från H&M som jag använde då jag sov, för mig som är 1,63 så var de nästan som kortare tunikor 😛
    I övrigt så skippade jag amningskläderna, de flesta är ju inte direkt snygga.. Körde med H&M linnen och sen en vanlig tröja ovanpå, när det skulle ammas så drog jag ner linnet och upp tröjan.

  4. Hej,
    De där amningstoppar från HM är nog ganska långa. Jag är 172 cm lång och de var nog långa t-skjortor på mig. Annars har man kanske inte så bråttom att skaffa dom, man hinner nog efteråt också.
    Amningsbehån skulle jag rekommendera att köpa sen flera när bebisen är född. Annars kan man säga att kommentarer som du fått är nog bra, nog använde jag också en del t.ex. skjortor med knappar och hade under ett linne som jag hade förkortat (lätt att dra upp).

  5. Ja hade amningsbh o så en amningstop, (hade 3 toppar, 2 hm o 1 Lindex), amningsskjortor hade ja hittat på loppis men de tyckte ja inte alls om så de fick bli oanvända. Här säger de andra att du ska vänta med att köpa, så kan berätta hur det gick för mig 😀 ja hade beställt amningsbh och toppar från HM, men vår flicka bestämde sig för att komma 2 veckor för tidigit o paketet hade ännu int kommit hem, dessutom blev hon intagen på barnavdelningen o där var de int så roligt att sitta o amma med vanliga bh o skjorta, så ja fick springa in till Lindex o köpa en bh o topp för att kunna känna mig någorlunda bekväm att amma bland andra 🙂

  6. Jag säger som de flesta andra, vänta och se. Jag hade bara amnings bhn, kände inte att jag behövde andra amningskläder alls. Det funkar hur bra som helst med vanliga kläder och som sagt hemma är det ju det samma fast du så är naken när du ammar. Så det beror nog mycket på hur mycket du tänker vara bland med folk också och hur det känns för dig. Två amnings bhn tycker jag är helt passligt till att börja med så hinner du köpa mer sen om amningen funkar och du känner att du behöver 😊

  7. Jag har hittills köpt just ett 2-pack amningstoppar från H&M, tänkte att man får pröva sig fram sen och använda ”vanliga” billiga toppar att dra ner. Amningstopparna från H&M är långa och bra, men däremot finns det rätt lite plats i dem så att säga, den där innertoppen är ganska liten, så för att den ska passa under brösten får man dra urringningen lååångt ner, vilket kanske inte alltid uppskattas. Och då har jag inte ens börjat amma än!

  8. Jag skaffade fast vad för amningstoppar o blusar när jag väntade vår första :). Mest för att jag tyckte allt var så sjukt spännande o kunde bara inte låta bli. De allra bästa enligt mig är Boobs boob warmer huppare, boobs toppar är också bra o så tycker jag om Lindex toppar som man klickar upp som amnings-bh:ar :). Alla boobs köpte jag använda för de är så hiskeligt dyra som nya. Finns en hel del på t.ex. huuto.net. H&M:s blev så gott som oanvända, tycker inte att de funkar alls så bra som boobs. Skulle jag vara du skulle jag nog skaffa nån iaf o mera sedan om det behövs. Vår andra tös är förresten beräknad väldigt nära er, 1.4 🙂

  9. Instämmer fullständigt med de flesta andra. Hade tre amningsbehån jag använde med sonen för två år sen. Hade köpt några amningstshirts, men tyckte mest det var krångligt att få överloppstyget att hållas ur vägen under amningen. I slutändan hade jag vanliga toppar som jag oftast drog ner bara och en trasa jag slängde över ifall amningen skedde offentligt. 😊

  10. Jag har klarat mig helt utan speciella amningskläder. Har bara använt vanliga toppar, tunikor och klänningar i stretchiga tyg som är lätta att dra ner eller knäppa upp. Amningsbehå är däremot ett måste – så smidigt med knäppen på framsidan. Jag tycker du kan vänta med att köpa amningskläder om du har vanliga kläder som funkar. Om du ammar (länge) lär du nog märkaa efter ett litet tag vad som är lättast i klädväg, och då lönar det sig att ha fler av det plagget, ifall mjölken läcker igenom. Ha det fint!

  11. Använde nästan aldrig amningsbehåar, tyckte det var för obekvämt med mjölkfyllda bröst. Jag använde istället nästan enbart Lindex amningstoppar, väldigt smidigt att bara knäppa ner fliken (som en amningsbehå).

  12. Jag håller med Kajsa angående h&m:s amningstoppar. De är nog långa men har man stora bröst räcker inte ”fickan” på insidan till. Det blir liksom värsta ur ringningen. Jag har en amningsblus från boobs som jag gillar. Tycker det är jobbigt med flera lager blusar så och jobbigt att behöva dra upp t.ex. en t-skjorta så att halva magen blir bar. Jag helammar och killen äter ännu 2,5 månader gammal varannan timme. Det här betyder att jag alltid ammar när vi är bortbjudna och då tycker jag det är skönt att kunna amma utan att behöva dra ner eller upp blusarna desto mera. Dåligt utbud i butikerna så det är nästan internet som gäller.

  13. Jag gillar Lindex amningstoppar mer än H&M:s. Använde dem då jag sov direkt från början, för det behövdes då man annars hade mjölk överallt… Så kanske en ändå skulle vara bra att ha innan?! Jag har med mina redan till sjukhuset. Annars också använde jag så gott som bara amningskläder de första månaderna, det är så mycket bekvämare. Men de flesta köpte jag sen då Hubbe var född. Fick också låna en del så det var super!

  14. Jag hade köpt en amningsbh och 2 amningslinnen från HM före förlossningen och det var jag nog glad åt eftersom de var i flitig användning hela tiden😊 När Alexandra var några dagar gammal insåg jag att endast 1 bh kommer inte att räcka så då blev det en liten snabb shoppingrunda då jag köpte 1 bh och 2 kortärmade amningströjor och faktist ett amningsnattlinne, vilket var helt super! Och jag använde dessa dagligen så länge jag ammade men detta är ju så individuellt så klokast är väl nog att vänta och se om amningen kommer igång och med vad du känner dig bekvämast med att använda. Huvudsaken är att man själv är bekväm med kläderna och situationen😊

Kommentera detta!

