Vecka 34 idag!

vecka34 bloggbild

Ja, idag börjar vecka 34. Efter denna vecka så försöker man inte längre stoppa förlossningen om det lägger igång, så på ett sätt är vår skrutt nu färdigbakad. Lite hjälp skulle hen behöva om hen skulle få för sig att komma nu, eventuellt med andning men mest med att hålla värmen o sånt, om jag har förstått rätt. Så klart väntar vi ju gärna några veckor till, men det känns tryggt att veta att nu är det ganska riskfritt för baby att komma.

Nu så här i vecka 34 så märker jag av sammandragningar oftare, och om jag gör saker för fort så stelnar liksom hela höften till o blir sjuk i flera timmar. Ja, igår hade jag en ganska jobbig dag med mycket värk, ilningar och illamående, så nästan hela dagen gick till spillo på soffan. På kvällen tog jag en oplanerad tupplur ”Jag ska bara läsa lite”, o efter det kändes det bättre. Ja, om man somnar på fem minuter o vaknar en timme senare med dregel över hela kinden, utan att ha drömt nånting så har man garanterat vilat ordentligt.

längtar

En sak som har hänt nu under graviditeten, som jag tycker är helt fantastisk, är att jag har börjat känna mig mer hemma i min kropp. I takt med att magen växer växer också mitt självförtroende. Aldrig att jag skulle ha lagt upp en bild där man SER min mage förr. Såklart är ju en gravidmage en så vacker kroppsdel annars också att det ju kunde tyckas självklart, men för mig är det en stor sak. Att ta bilder på sin mage, idag i vecka 34, och tycka ”wow, så vacker jag ser ut”, istället för att försöka klippa bilden så att så lite kropp som möjligt syns. DET är stort för mig.

Får se hur det känns efter förlossningen, nu läser jag bara trött alla rubriker i mammatidningar om hur man ”får tillbaka sin kropp” och äter bäst och har bäst hy fem minuter efter att ha pressat ut ett barn. Gäsp, alltså. Känns lite föråldrat. Det jag vill satsa på efter förlossningen är att vara en bra mamma, utan att bry mig om (eller konstant påminnas om) hur min mage ser ut eller hur trött och grå min hy är. Jag vill bara vara en bra mamma åt min baby.

4 reaktioner på ”Vecka 34 idag!

  1. Så kände jag också när jag var gravid med Alexandra, att jag var vacker! Och jag älskade min mage och hade gärna tajta tröjor som visade hur fin min mage var, och bästa av allt var ju att där i låg ju den älskade babyn💕

Kommentera detta!

