En fråga om klädstorlekar

Alltså. Storlek 50 för babysar. Är det meningen att den storleken ska passa ända tills babyn är stl 56 (alltså 56 cm lång) ? Eller passar den tills babyn är 50 cm lång? Jag var själv 52 cm lång när jag föddes om jag nu inte helt minns fel, därför har jag inte köpt nånting i stl 50 ännu. I mammalådan kom åtminstone en body i stl 50 men funderar på om jag borde köpa byxor o en eller flera pyjamasar i den storleken också? Självklart kan ju vår lilla skrutt vara t.ex. 48 cm lång när hen föds men…? Den storleken är ju förbi  snabbt att man knappt hinner blinka, därför funderar jag. Hur har ni gjort och tänkt?

25 reaktioner på ”En fråga om klädstorlekar

  1. Åt milton var storlek 50 allt för stort när han föddea å han var 50,5 cm. Han kan ännu använda 56 fast han börjar vara 3 månader så att joo det kan nog vara bra att ha av de mindre storlekarna också 😛 sen kan jag berätta att mammalådans storlekar är skiiitstora. En 50ans body där motsvarar typ en normal 62!

  2. Samma hos oss. Till och med 50:rna var alldeles för stora de första veckorna 🙂 Jag hade 2 pjamisar i 50, kanske 3-4 bodyn och några sparkbyxor. Och det kändes nog skönt att ha mer passliga kläder på, man kan ju använda för stora, men jag gillade det inte. Uteyllehalaren var 56 och enorm 🙂 Köpte faktiskt första egna kläderna nu till tvåan och köpte just i stl. 50. Dessutom är det bra att minnas att storleken på lappen inte behöver betyda det i verkligheten. PoP är t.ex jättestora i storleken, emedan Kappahls Newbie och Benetten Baby är ganska små!

    1. Voi godis, tänk att de små knyttena är SÅ små. Jag tycker det ser så sjukt ut med små bebulisar som drunknar i sina kläder så kanske bör köpa några plagg 😀 Kan ju alltid skicka sambon efter mera sen ifall det behövs. Bra tips om Kappahls newbie, har ett par plagg därifrån nämligen!

  3. Vår tilda var 50 cm då hon föddes och flera av 50 kläderna var allt för stora….hon använde storlek 50 ca 1,5 månad…tror det var 50 bodyn som var i mammalådan (en vit) som vi lade bort ca 1 vecka sedan och nu är hon 3 månader och 60cm. Nu använder vi storlekarna 56 (byxor)- 64. Så vad jag har märkt är det väääääldigt stor skillnad på kläderna, samma storlek på lappen kan vara heelt olika i verkligheten.

    1. Ojdå! Ja det är ju faktist olika, märker att en del bodys ser jättestora ut i stl 56 medan andra ser pyttesmå ut. Kanske borde satsa på några plagg i stl 50 då också 🙂

  4. N var 48cm och strl 50 va alldeles pösiga åt henne. O hon hadd nog 50 tills hon va över en månad men jag tyckt att strl 56 gick lika bra att ha på henne för kläderna e ju så olika i storleken beroende på var di e köpt.

  5. Selma va 50 cm när hon föddes men drunkna nästan i storlek 50. De e ju förstås olika fö alla beroende på hur snabbt babyn växer och så ede jätteolika på klädmärken. Meeen, några få ombyten i storlek 50 kan va bra tror jag 🙂

  6. Vi är tydligen helt annorlunda för vi hade bara två bodyn i stl 50. Adde var 51cm och 3,5kg när han föddes och vi använde 56 direkt och inte var de så stora alls 🙂

  7. Jag har nog fått rådet att inte satsa särdeles mycket på storlek 50 – de växer så snabbt ut och ofta är de färdigt små när ungen föds. Men det varierar så klart. Jag tänker också att det inte är någon jättekatastrof om 56-orna är lite stora till en början, de växer ju in i dem så småningom. Å andra sidan vet man ju inte vilken storleks unge man får, så kanske man ska ha ett par för att vara på den säkra sidan… Inte vet jag.

    1. Jo alltså det jag nu hade köpt hade just handlat om en body eller två, så att inte ungen drunknar i sina första kläder! De flesta växer väl ganska snabbt ur dem ändå. Svårt att säga!

  8. För oss var storlek 56 redan för liten efter en vecka… Så Vi började nästan genast med 62:or. Sonen var 54 cm lång när han föddes. Mammalådans 50:or var nog mycket större till storleken än 56:or som vi hade. Så tänk också hur stor du var när du föddes och hur stor din sambo var, det påverkar i storleken.

  9. Jag skaffade inget i strl 50, pojken var 53cm då han föddes. Visserligen var kläderna lite stora första två veckorna, men det är ju smak sak om man tycker att det gör ngt. Sen när babyn föds och om den råkar vara pytteliten, så går det ju lätt att skaffa några bodyn i minsta storleken så att man klarar början 🙂 och jo, kläderna i mammalådan är gigantiska! 😀

  10. Har också funderat på det där med storlekar… Har något plagg i strl 50 men ska ev köpa något till för säkerhets skull. Bra att veta att KappAhls kläder i den storleken töjer bra, ska satsa på något därifrån då! Har sökt på loppis också men har märkt att det är rätt svårt att hitta kläder i de allra minsta storlekarna.

Kommentera detta!

