Saker man inte behöver säga åt en gravid

”Har du TVÅ MÅNADER kvar ännu?!” *chockad blick*

och

”Jag tycker din mage har varit så stor från början ren!”

Tack för mig!

Har ni nån kommentar att tillägga så varsågod!

10 reaktioner på ”Saker man inte behöver säga åt en gravid

  1. Fin blogg du har! Råkade snubbla över den av en slump idag. Har själv blivit mammaledig idag, har beräknat datum nu på torsdag. Strunta i dumheterna folk säger, får själv höra det motsatta ”du har väl minst två månader kvar?”. Slår dövörat till helt enkelt. Vissa går upp mer och andra går upp mindre. Önskar dig lycka under de resterande månaderna! 🙂

    1. Det där med vikten… Alltså jag blir så sur! Ju mer man kommenterar/ ju mer jag tänker på saken, desto ohälsosammare äter jag! Alltid tidigare då man varit på nån dum diet har det skitit sig enbart för att jag har funderat så mycket på vad jag äter 😀

  2. Jag har hittills bara fått höra av rådgivningstanten ”Hur kan du väga så lite, äter inte du?!” -Jo, Mer än nånsin tidigare men ändo har jag bara gått upp 200g…. Haha, är ju dock bara i vecka 15 🙂

  3. Fick också höra tvillingkommentaren och hur jag låg ovanför viktkurvan på rådgivningen. Gick upp 20 kg. Blev irriterad och orolig men det visade sig sen att jag haft rikligt med fostervatten. Lillkillen vägde bara 3325g och jag gick ner 13 kg på en vecka. Förvånar mig att de inte ens på rådgivningen kan förstå att allas graviditeter är så olika.

    1. Ja alltså det känns lite ganmaldags nog. Är i v30 nu o har gått upp 7kg varav 2.5kg kom hastit o lustit på en månad trots oändrade vanor ”Va ha du ätit?” frågade man på rådg. Ööh, samma mat som hittills….? Allt kan man inte bestämma själv över, vem VILL gå upp massor? Tror nog de flesta äter riktigt bra trots viktökning men det verkar vara svårt för dem att förstå…

  4. Jag har en vän som vägde mindre som gravid än vad hon vägde före graviditeten.. Men inte var det nån fara för fostret, det fick nog allt det behövde ändå! Större är väl kanske risken att mamman kan få någon vitaminbrist eller så – för fostret suger nog åt sig det som behövs, och finns det nåt över så får mamman ta det – om jag nu förstått det hela rätt 🙂

    1. Ja så sa de åt mig o i början, då ”välvilliga” kommenterade med panik i blicken att man inte FÅÅÅR gå ner i vikt! Barnet tar nog det den behöver, det är du själv som får gå hungrig i så fall.

Kommentera detta!

