Rådgivningen

Idag var det igen dags för rådgivning. Skrutten väger nu ca 1 kg, tänk det! Senast vi var tippade rådgivningstanten (Vad kallar ni det???) på 500 gram så en stor ökning på en månad, helt normal alltså nog men känns stort. Lilla klimpen! Efter det har jag mest legat hemma o vilat. På onsdag blir det läkare pga eventuella för tidiga sammandragningar som oroar mig. Först verkade det som att jag skulle få tid först om två veckor men så fanns det en tid i Ekenäs som tur.

Annars var allt bra. Har ni gått på förberedelsekurs? Jag är inte särskilt sugen på det o känner inte heller att jag behöver det, men hon på rådgivningen tyckte absoluuut att vi skulle gå. Vad tänker ni om det?

21 reaktioner på ”Rådgivningen

  1. vilken vecka är du i nu? vi gick på en dags förlossningsförberedelse, men int vet jag nu vad det gav oss, annat än god kaka!

    1. Jag är i v29, o rådgivningen vill att vi sku gå på kurs som är sammanlagt 9ggr. Får se, klart att vissa gånger kan vara intressanta meen jag hinner fundera nån vecka till 🙂

  2. Vår kurs börjar om två veckor och jag tycker det ska bli såå roligt! Har hört mycket positivt om dem och bara att få träffa andra par i samma situation är ju roligt. Förhoppningsvis hittar man nya vänner som man kanske kan umgås med sedan barnen är ute också 🙂

  3. Vi gick på rådgivningens kurs, det var något tråkigt. Ett par tillfällen var helt ok, t.ex när man fick info om FPAs alla stöd 🙂

    1. Alltså det där med FPA vore kanske nåt, fast jag är typen av människa som läser alla enkla fpa-lappar som svåraste hebreiska så vet inte om jag ändå hade lärt mig nåt 😀

  4. Gå absolut på förberedelsekursen om ni har möjlighet! Jag tycker att den är superintressant, och fastän man tror att man har det mesta på klart så lär man sig alltid nåt nytt! 🙂

  5. Jag vet ju inte hurdan kursen e där förstås. Vi gick ju på Åland å hela kursen handlade då i princip om själva förlossningen, smärtlindring osv. så jag tyckte det var bra. Å sen fast man tror sig veta det mesta så lär man sig ändå alltid något nytt, å allt är ju bara till nytta för den kommande förlossningen 🙂 men 9 ggr låter ju massor? vårt var bara 4 olika tillfällen.

  6. Jag tyckte att rådgivningens förberedelse var bra gällande till exempel smärtlindring. Och jag tycker att dessa gånger är en bra wake up call för männen också. Dessutom är det viktigt att lyssna på när de berättar om tiden efter förlossningen, en tid som det sällan läggs fokus vid men som ju är långt mycket viktigare än själva förlossningen. Kallar förresten personen på rådgivningen för hälsovårdare. De flesta är just det, hälsovårdare.

    1. Ja alltså just sånt har jag också tänkt på, smärtlindring o amningsinfo. Sjukhusen lär inte ha lika mycket tid att berätta om sånt numera så kanske vore bra med lite extra info? Många säger att det är bra för männen, kanske jag skickar Sam o ta anteckningar istället för att själv fa 😉

  7. Jag tänker inte heller gå den där kursen. Säkert finns där en del viktig information att få också, men har mest hört att den inte ger så värst mycket… Så jag orkar nog inte lägga ner mina lediga kvällar på det 🙂

  8. Det är nog inte en kurs (=det jag förknippar med kurs) men tyckte förberedelsen var helt okej. Det var kanske inte så mycket nytt MEN den gjorde att jag (vi) funderade igenom lite som vi kanske inte annars hade gjort o som sagt förberedde oss att nu är det snart dags. Så vi fick nog åtminstone lite ut av ”kursen”, den var inte helt förgäves. Det som jag däremot har kursen att tacka är det sociala umgänget och tankeutbyte spec. under det första året. Och det har varit GULD!
    Lycka till!

    1. Nå jag kallar det kurs eftersom det heter förberedelsekurs på infot vi fick 🙂 Vad hade du kallat det istället? Det är sammanlagt träff 9ggr, 6ggr före förlossning o 3ggr efter 🙂 Tack!

      1. Ja kurs stod det på vårt infoblad också, kanske ”inför det nya livet” 😉 skulle vara mer beskrivande. Tror förövrigt att den är extra lämplig för blivande pappor 😄. Men som jag skrev så skulle jag ändå rekommendera ”kursen” pga den sociala biten, perfekt att efter kursen ha någon med en unge i samma ålder som man kan utbyta tankar med, vända sig till vid oro, klaga hos (-som förstår precis!) och dricka kaffe med 😃

  9. Den som hfors-stad ordnade var helt crap! Men kivogare att gå på träffarna som ordnades efteråt. Men sen gick vi också Folkhälsans privata kurs och via den har jag fått vänner för livet. Så den är jag förståt väldigt glad att jag gick på 🙂 Men mest för vännerna då och mindre för kursinnehållet (även om det nog också var riktigt nyttigt).

    1. De låter kiva med Folkhälsans! Tror det här nog är en som staden ordnar, så vet inte. En eller två av gångerna låter så där semi-intressanta, resten känns mest blah. Då man ändå känner sig säker o redo i sig själv!

Kommentera detta!

