Om rädslan

Samtidigt som jag känner mig ovanligt lugn och zen i rollen som gravid finns ju naturligtvis rädslan och oron där. Speciellt då man får höra de där dåliga historierna. De där som får tårarna att rinna så att jag inte ens kan berätta åt min oroliga sambo varför jag gråter. Den där sympatin man känner för nån som förlorat sitt barn, alltså. Trots att jag har en så vitt jag vet frisk baby i magen som hoppeligen vill bo där inne i tillräckligt länge till. Snälla, stanna inne tillräckligt länge till. Du är så efterlängtad. 

Samtidigt kan jag inte vara orolig för något som eventuellt kan hända, då jag inte har upplevt det. Samtidigt känner jag att jag har upplevt så mycket negativt redan att jag är värd glädjen i detta. Jag måste banne mig vara värd att få en liten skrutt som är min. Men man vet ju aldrig… Rädslan är ändå där och gnagar i bakhuvudet.

8 reaktioner på ”Om rädslan

  1. Jag förstår dej så väl! Hade själv svårt med alla jobbiga historier när jag var gravid, så jag undvek att ens säga åt folk att jag var gravid. Är glad att jag ändå pratade med N om det, så sen när det väl hände (dvs det var jag som höll på att råka illa ut) så visste han lite mer vad han skulle göra i den situationen. Min tröst då, och nu efteråt, är statistik! Det är rätt så osannolikt att nåt händer, och det försöker jag hålla fast vid. Kram jättemycket, snart är du mamma och det är du definitivt värd!

    1. Jag är inte särskilt orolig för själva förlossningen, av nån anledning, bara allt som eventuellt kan hända FÖRE det. Antar att den rädslan kommer närmare ännu… Pratar nog massor med S om allt så jag hoppas att han på nån nivå också är förberedd för OM det händer något. Massa kramar!

  2. Jag tror nog alla gravida känner så. Men rädslan blir bara värre efter att man fått sitt barn, för om någonting sku hända nu så, alltså man kan inte ens tänka tanken till slut… Och jag känner också att jag är mer rädd nu andra gången faktiskt! Kanske just för att man vet vad det är som man verkligen kan förlora.

    1. Det kan jag bra tänka mig! Sen när hen är ute ur magen och därmed ute i den otrygga världen vi lever i…! Oj nej. Det är så svårt att föreställa sig den där kärleken, då jag nu redan är så förälskad i skrutten som jag inte har träffat mer än via sparkar mot min hand och en suddig bild på ett ultraljud. Hjälp.

  3. Det är säkert bara moderskänslorna som gör sig redo, för det är sant att det inte blir bättre sedan när babyn är ute heller… och ännu värre blir det när tvåan kommer! 😮 Men sedan så är det så skönt om man lyckas ha en graviditet där man inte behöver oroa sig för babyn, det är bara bra att ta det lugnt och inte oroa sig! 🙂 med leon var jag så lugn att jag nästan blev rädd, men i efterhand kändes det skönt.

    1. Jag har annars varit så lugn, men då jag läste om en annan mamma som fick ett dåligt avslut på sin annars normala graviditet så slog rädslan till. Har varit orolig till o från nu några gånger, det går ofta om sen efter ett par dagar, som tur. Tycker det är roligt hur lugn jag har blivit sen jag plussade, hade värre humörsvängningar förr än som gravid 😀

  4. Det kommer nog att gå bra ska du se. Men jag förstår nog oron.

    Jag är också räddare nu med tvåan, hade dessutom lite problem under första trimestern. Är nu i vecka 18 men har bara anat rörelser ett par tre gånger så är orolig lite hela tiden. Men med första så kände jag ingenting före vecka 21 så försöker tänka på det 🙂

    1. Ja nog ska det säkert gå bra! Det är ju så individuellt hur man känner rörelser så jag tror nog inte du behöver oroa dig 🙂 I början kände jag lite nu som då en rörelse här o en rörelse där redan från v15, men först i v22 så var jag helt hundra på att det var vad jag kände. Idag är det v26 o full fest hela tiden, mysigt!

Kommentera detta!

