Är ni julstressade?

Förlåt alla men jag är nämligen inte alls julstressad i år. Som jag skrev åt Nina så har jag på något sätt lyckats ignorera alla julkalendrar med tävlingar, give-aways, rabatter osv osv osv. Inte ens på jobbet känner jag av julstress. Mest bara den där vanliga stressen iofs men det går ju om sen hemma igen.

Jag har fixat klart alla julklappar. Sambon får fa till Alko ännu med en lista på några stycken. Idag handlar jag all julmat färdigt så är det fixat. T.ex. gravad lax är jag superledsen över att inte få äta så det köper vi inte alls i år. Skönt att ha det fixat så slipper man onödig stress sen bland andra julfirare. Julgran hämtar vi på måndag eller tisdag. I frysen finns julstjärnedeg o i kylskåpet sylt, pepparkakorna är redan bakade (och till hälften uppätna). Allt är i stort sett fixat så nu behöver vi bara vänta på julafton.

Bebisen i magen gör mig lugn på ett helt nytt sätt. Till skillnad från hen personligen som sparkas som en dåre dygnet runt, haha. Bra att mamma är lugn då i alla fall?

14 reaktioner på ”Är ni julstressade?

  1. Visst kan du äta både gravad och kallrökt lax, se bara till att den är färsk 🙂 Det är mest vakuumförpackad man ska vara väldigt försiktig med.

  2. Min rådgivningstant sa åt mej precis som Nina skrev att fisken ska vara färsk ELLER frys ner den vakumförpackade fisken först då dör bakterierna menade hon. Jag köpte färsk som jag frös, så då var allt mycket väl tänkte jag.

    1. Jag har läst att listeria inte dör av frysning, så därför har jag helt skippat gravad o rökt lax! Men färsk fisk vågar man säkert lita på på ett annat sätt… Tror dock ändå jag skippar FÖR SÄKERHETS SKULL, när jag nu får äta fiskrom så klarar jag mig 😉

      1. Som tur var det färsk vara jag ätit under mina graviditeter om bakterien inte dör i frysen. Håhååh med dessa tanter som säger helt olika. 🙂 (För övrigt gillade jag min rådgivningstant massor.)

  3. Som tidigare nämnts här så visst kan man äta gravad/kallrökt fisk så länge man undviker den vakuumförpackade från butiken och istället köper färsk från ex. torget. Jag tänker nog glatt frossa i min favorit, kallrökt lax, på julen 🙂

  4. Jag äter nog också gravad lax på julen, kan inte motstå! Så länge den är färsk så går det bra, så vilken tur jag har som har en pappa som lagar själv 😉

  5. Jag åt nog gravad lax förra gången jag var preggers på julen, min Mamma for enkomst till Hagnäs hallen och skaffade färks lax till mig (resten av familjen åt vakuumförpackad :)) Och så tänker jag nog göra denna jul också!

Kommentera detta!

