Om v19 och ”växtvärk”

Idag går jag o skrutten in i vecka 19. Detta betyder att 4,5 gravidmånader har gått. Spännande!

Denna vecka har jag mer än tidigare känt av det jag kallar växtvärk i magen. Ja, bebin växer ju o stretchar ut åt alla håll o kanter. Speciellt efter nån timme på jobbet märker jag hur det börjar kännas. Inget farligt, inget jag inte kan leva med, men emellanåt blir det väldigt obekvämt! Igår t.ex. skulle jag helst inte böja mig framåt under ett par timmars tid.

Jag har också märkt att det blir besvärligare att sitta ner o luta framåt. Man märker att vår lilla kommer ivägen redan nu o jag ogillar tanken o känslan av att det blir för tajt för magen.

Att somna med en dyna mellan benen är obligatoriskt. Det är bekvämare både för mig o för min ischias. Också när jag ligger i soffan måste jag ha en dyna. Ja, jag måste. Här om kvällen packade jag upp ett berg av soffdynor som jag la båda benen på, jag själv på rygg. Urbekvämt, fast sambon ser på mig när jag ”bygger koja” som om jag vore lite tokig.

Angående mat så har jag nu äntligen lärt mig att inte gå nära nånting som luktar gammalt, speciellt mjölk. Jag öppnade min termosmugg igår som hade varit i väskan en dag o bara för att jag trodde att det skulle lukta gammal mjölk fick jag rejäla kväljningar. Usch och fy!

Har fortfarande inga galna cravings, men piimälimppu var ett tag något jag åt x antal gånger om dagen, med Oltermanni-ost på. Muuuums! Jag äter fortfarande mycket mera frukt än normalt men skulle inte kalla det en craving heller.

Vecka 19 påbörjar vi med en lång arbetsdag, 11-19 o efter det har jag tänkt mysa framför tvn hela kvällen! Sista avsnittet av Vain Elämää, grönsaker o dipp. Lite Jaffa för att lyxa till det, haha. Låter som en bra plan, eller hur?

Kommentera detta!

